Met man en macht op vrouwenjacht?

Article en français ici
Article in English here

Onlangs kreeg ik een berichtje van een bekende meneer. Een publieke persoonlijkheid met een zekere invloed. Ik had net een artikel gepubliceerd over mijn werk met daklozen in Brussel, dus ik was blij met de onverwachte aandacht.

Al snel ontdekte ik echter dat hij bijster weinig wist over mijn projekten. En hij bleef aandringen: “Ik zou u graag willen ontmoeten”. Toen ik hem vroeg naar zijn drijfveren, kreeg ik geen duidelijk antwoord – enkel vage verklaringen over mijn leuke profielfoto.Maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld, want zo ben ik. Er was vast een goede reden, dus overtuigde ik mezelf om een kopje koffie met hem te gaan drinken. De babbel was onderhoudend, maar het gevoel dat hij iets in zijn achterhoofd had bleef. Getrouwd, uiteraard. En verbazend roekeloos: na een paar dagen werden zijn berichtjes steeds persoonlijker, ookal had ik hem in een vroeg stadium laten weten dat ik me niet wilde lenen voor een scheve schaats.

Het liep snel uit de hand: de mailtjes werden drammerig en regelrecht gericht op de inhoud van zijn nette pantalon. Het heeft iets tragisch, zo’n man van middelbare leeftijd die blindelings op vrouwen jaagt. Als de aankondiging van een levensgroot falen: ondanks uiterlijke tekens van wereldlijk succes schuilt er zinloze leegte achter zijn droeve ogen.

Hij was op zoek naar een ‘partner in crime’, zo liet hij me weten. Een eufemisme voor ‘buitenechtelijke relatie’, die knusse stortplaats voor huiselijk verboden fantasietjes. Voorzichtigheid is geboden wanneer iemand te snel samenzweerderig gaat knipogen, en helemaal wanneer er macht in het spel is. Vergeet niet: mannen met macht weten dat vrouwen nog steeds een sociaal zwakkere positie bekleden en dat alleenstaande moeders met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Misschien beseffen ze ook dat we, net als hen, graag erkend willen worden voor onze talenten. Maar dat we bovenaliefde en respect willen is hun laatste zorg. Ze proberen ons niet eens te leren kennen! Hun macht, zo denken ze, maakt hen onweerstaanbaar in onze Bambi ogen.

Waar zijn we mee bezig? Ze blijven vrouwen inpakken met praatjes, en sommigen hanteren zelfs de mooiste politiek correcte feministische termen waarmee ze met moeite een diepgeworteld machismo verdoezelen. Houden we ons blind voor het feit dat ze ons enkel op de vloer willen krijgen, wij onafhankelijke, complexe, spirituele, intelligente en dus mooie vrouwen?

Nee toch. Ik had het al eens meegemaakt, jaren terug. Ik bevond me toen in een kwetsbare positie omdat ik binnen een religieuze gemeenschap om hulp had gevraagd. Ik werd het slachtoffer van seksueel machtsmisbruik door een notoire veelpleger. “Je bent mijn geheimpje, en als je niet toestemt excommunieer ik je!”, zei hij. En dan de reactie van zijn Raad van Bestuur: “Ja, maar je moet begrip voor hem opbrengen, hij is ook maar een man” (sic). Krijg dat erbij op je al zo frêle schouders. Ik voel vandaag weer de misselijkheid opkomen. Toendertijd hoopte ik er ooit om te kunnen lachen. De waarheid is dat zelfs wanneer een vrouw ogenschijnlijk instemt met misbruik, het nog steeds misbruik is. Vraag haar of ze het gedaan zou hebben indien hij niét haar baas (of enig andere man met potentiële macht over haar lot) was geweest, en ze antwoordt zonder aarzelen: “Neen!”. Zodra er sprake is van een machtsverhouding bestaat er niet zoiets als ‘vrije toestemming’. Het betreft hier een verraderlijke vorm van verkrachting, gezien deze geforceerde vorm van intimiteit haar raakt in het hart van haar grootste kwetsbaarheid: professionele, affectieve of andere precariteit, spirituele zoektocht, gezondheidsproblemen,…

Vandaag gaat het goed met me, ik ben sterk en omringd door fijne mensen, en wil graag andere vrouwen die de subtiele manipulaties van de jager-misbruiker niet meteen herkennen een duwtje in de rug geven. Open je ogen: een man die zijn macht aanwendt voor seksuele gunsten doet dit niet uit liefde.

Onlangs stonden de Belgische media bol van de seksistische pesterijen en agressie die vrouwen ondergaan in de Brusselse straten naar aanleiding van de documentaire ‘Femme de la Rue’. Tevens is er de uitstekende website van de organisatie Hollaback, waarop vrouwen hun verhaal kwijt kunnen. Goed werk. Laten we het ook hebben over de stalker in keurig pak. De man met het mooie kantoor en de goede manieren. Want ik vrees dat het in deze dagen van economische laagconjunctuur wel eens erger kan gaan worden.

Voor jullie, vrouwen die werden misbruikt door je arts, prof, goeroe, politicus, rabbijn, werkgever, huisbaas, imam of echtgenoot: roep het een halt toe. Hou in de eerste plaats van jezelf. Laat hem dwalen zonder jou. Zelfs indien je op een zwak moment twijfelt, moet je beseffen dat er niks bij te winnen valt. De man die je probeert te gebruiken is verloren en wil je meeslepen in zijn verwarring. Hij voedt zich met jouw energie. Hij is de weg kwijt, en heeft de roes van het jagen nodig. Het is geen liefde, het is een verslaving. Vluchtend voor de leegte in zichzelf wil hij jou er een tijdje mee verzwelgen. Tot er niet veel meer van je mooie energie overblijft.

Marlene

Indien je dit verhaal herkent en zelf misschien slachtoffer bent (geweest) van seksueel machtsmisbruik: praat erover met een vertrouwenspersoon. Blijf er niet mee zitten.

Artikel verschenen op Hollaback Brussels

This entry was posted in Emancipatie, Nederlands, Vrije toestemming. Bookmark the permalink.

2 Responses to Met man en macht op vrouwenjacht?

  1. Pingback: Quand l’homme au pouvoir devient chasseur de femmes | Brusselsislove's Blog

  2. Pingback: When a man with power becomes a hunter of women | Brusselsislove's Blog

Leave a Reply

