Liever dood dan terug naar Afghanistan! — Param Singh Kapoor (18)

Param Singh (18): Mijn eerste droom was voetballer worden. Als ik papieren had gekregen, dan zat ik nu vast bij een goeie ploeg. Maar nu ben ik mijn papieren kwijt, en daarmee ook mijn dromen. En zo is mijn leven kapot aan het gaan.

param1Toen ik in België aankwam was ik 13 jaar oud (we wilden eigenlijk naar Engeland omdat daar veel Sikhs leven). We verbleven 8 maanden in een centrum. Mijn zus en ik waren dolblij dat we naar school mochten. In Afghanistan waren we nooit naar school geweest…

Zodra we in Brussel waren, verdween de smokkelaar. We hebben toen met het hele gezin 2 nachten in een park geslapen. Het was erg koud. Daarna sliepen we in de Sikh tempel. Een Afghaan zei ons dat we asiel moesten aanvragen. Toen we het adres zochten, kon niemand helpen, geen mens die ons begreep.

Mijn ouders moesten interviews afleggen. Ze waren doodnerveus. Ze kregen een Iraanse tolk. Wij zijn Afghaanse Sikhs(*), en toen mijn ouders uitlegden dat we in Afghanistan problemen hadden als religieuze minderheid, zei de tolk dat dat niet waar was. Ons leven was moeilijk in Afghanistan. Mijn oom werd er vermoord. En kijk, ik heb twee verschillende kleuren ogen omdat ik in mijn rechteroog granaatscherven heb gekregen. Ik heb ook littekens van messteken in mijn arm.

Nadat we asiel hadden aangevraagd, gingen we naar een centrum in Deinze. Daar hebben ze ons zeer goed behandeld. Maar op een dag zei een sociaal assistent: “Ik heb goed en slecht nieuws.” Het goede nieuws was dat we een woning kregen in Tienen, en het slechte dat we niet aanvaard werden en we het land binnen de 30 dagen moesten verlaten.

Onze advocaat zei: “Jullie hebben nog kansen”. Mijn beide ouders hebben gezondheidskwalen, dus kregen we oranje kaarten. Ik ben toen met mijn 13 jaar in een kledingzaak gaan werken. Ik werkte van 8u ‘s ochtends tot 20u voor 12€ per dag. Later werkte ik als student in de horeca. Maar problemen met de gezondheid volstaan niet om een verblijfsvergunning te krijgen…

Ik zat op school en leerde voor Hotel en Restaurant. Ik werd daar gepest door zowel leerlingen als leraars. Zodra ik een foutje maakte, sprongen ze erop: “Zie je wel, daarom krijg je geen papieren!” Ik ben blijven zitten, want hoewel ik vaak 20/20 had, kreeg ik 7/20 voor Praktijk. Ik had er genoeg van, en heb een zelfmoordpoging gedaan. Ik nam en handvol slaappillen en ging naar school. De volgende dag werd ik wakker in het ziekenhuis.

param2Mijn ouders zeiden: “Er zijn mensen die veel minder hebben. We zijn hier voor jou”.  En toen ben ik om hulp gaan vragen. Bij Vluchtelingenwerk werd me gezegd: “Brussel beslist, we kunnen niet veel doen” en: “Pas als je een document hebt uit Afghanistan als bewijs van jullie problemen, kunnen we je helpen”. Dus hebben we zo’n papier laten komen uit Kaboel. Maar de advocaat zei: “Dit volstaat niet.”

Ondertussen werd ik buitgengesmeten van school. Ze hadden iets tegen mij. Kijk, ik houd van kleren. Ze zeiden dingen als: “Die schoenen, waar heb je die vandaan? Van het OCMW, zeker?!” Sommige leerkrachten denken dat buitenlanders hier komen om te profiteren. Maar kijk naar mij: ik wil werken, maar mag niet. Overal heb je ‘n pas voor nodig. Zelfs om naar de disco te gaan of auto te rijden.

param2Toen ‘De Tube’, ‘Mijn Leuven’ (jongerenwerking) en ‘Jint Europe‘ (EU jeugdprogramma) mijn verhaal hoorden waren ze erg geraakt. Ze hebben me aangemoedigd een levensverhaal neer te pennen om er een film van te maken. Ik heb subsidie ontvangen en ik ben hier nu druk mee bezig. Ik ben hen erg dankbaar, want in zekere zin hebben ze toen mijn leven gered. Ik speel voetbal, maar ook dhol (percussie uit Punjab), ik ben DJ, ik houd van video’s maken… ik wil me zo graag hier ontplooien. Ja, eigenlijk ga ik nog liever dood dan dat ik terug moet naar Afghanistan.

Ze zouden me kunnen terugsturen, want nu ben ik meerderjarig. Er is altijd die stress. Zelfs wanneer ik uitga, heb ik nooit echt lol. Mijn mama zegt: “Het komt allemaal wel in orde” – maar wanneer? Wanneer ik oud ben? Wanneer ik al mijn dromen kwijt ben?

Interview: Marlene N.

(*) Zie ook deze site over de situatie van de Sikh en Hindoe minderheden in Afghanistan

en een gesprek met Manmeet Kaur Kapoor

Aside | This entry was posted in Afghanistan, Afghans, cultuur, Daklozen, Discrimination, Emancipatie, Nederlands, Religion, Sikh, Sikhs, Vlaanderen. Bookmark the permalink.

26 Responses to Liever dood dan terug naar Afghanistan! — Param Singh Kapoor (18)

  1. Girlie says:

    Ik kon niet wachten tot morgen en heb jouw artikel net gelezen # raakt me echt. Ik vind het echt wow dat je nog steeds in je dromen blijft geloven en niet opgeeft. En weet dat ik er altijd voor je ben.

    Like

  2. Deniz says:

    hey bhaiya.. just read ur story!!! i have no words for it ik ben hier egt aan het wenen door het lezen van uw verhaal! Im so sorry dat dit allemaal is gebeurd en misschien nu nog steeds gebeurt met jou en jouw familie ik heb ook tegen jouw zus gezegd dat als jullie OOIT hulp nodig heb, let me know ok!!! u guys are really awesome.. and i wish U all the BEST because u deserve it!!!! Ik ben er altijd voor u en voor uw familie!! Ur story really touched me, and because i know you so well, it really got tears into my eyes ur a hard worker and everyone knows that.. dont worry, alles komt goed!! dont worry.. en doe niet meer aan zelfmoord.. been there, done that its not worth it.. je zal zien, je leven gaat perfect worden in de toekomst bhaiya!! i promise.. for u and ur sis and ur whole family xxxxx

    Like

  3. Aith says:

    België moet meer luisteren naar jongeren!

    Like

  4. A Friend says:

    ik vind het echt mooie verhaal en echt gevoelig! Echt Dikke Respect

    Like

  5. Singh says:

    Wish u & your family the best! Don’t ever give up.

    Like

  6. Merveille says:

    OMG het raakt me echt diep!😦

    Like

  7. Fernandez says:

    Echt erg hoe dat sommige mensen kunnen zijn!

    Like

  8. Cynthia says:

    ge moogt ni dood en ge moogt ook ni weg anders ga ik u missen xx

    Like

  9. Hani says:

    Hey bro, kheb je verhaal gelezen en kben echt geshockeerd om t lezen en k besef dan niet hoe erg t zou geweest zijn voor je ;o Echt waar kheb heelveel medelijden enzo ma aan de andere kant ben ik blij dat je de kans hier heb gekrege om je leven her uit te bouwen

    Like

  10. Izz says:

    Je bent een sterk persoon! Nooit opgeven en blijven vechten zoals je altijd doet! Sorry dat ik te snel heb geoordeeld over je in het begin. Ik verstond je pijn niet. Dat was mijn fout. Het spijt mij. Hopelijk kan je mij dat vergeven? Als je mij nodig hebt je mag altijd langskomen Xxx

    Like

  11. Sabine May says:

    hoop ik dat ze inzien dat het zinloos is om je terug te sturen….blijf geloven in een mooie toekomst hier…met een voetbalcarriere…superfijn..xxx ik wens jou veel sterkte param

    Like

  12. Stijn says:

    k heb u al een paar keer in Tienen gezien, en net uw interview gelezen. Blijven doorzetten man! iemand die blijft proberen komt er wel, nooit opgeven en luister goed naar wat uw mama zegt, het komt wel goed! better days are coming man.

    Like

  13. Pie says:

    kijk, ik ben ook gepest geweest, ik heb bang gehad om op straat te komen, ik heb beginnen boksen, da heeft my kracht gegeven en inzet, ik ben ook blijven doorvechten en heb nu veel vrienden die respect tonen! ik weet hoe het voelt, en dat van u is nog veel erger! blijf trainen by uw voetbal, en maak dat boek, dat gaat de media halen, en zo de maatschappij, dan raakt het hen pas en zou u en uw familie kunnen helpen!

    Like

  14. safa says:

    Param wtf, dit is zoo erg ik heb nog met jou in de klas gezeten, verdomme dat ze dit nu gwn doen, gij zijt en super kerel, gij bent zo een behulpzaam iemand en lief en eerlijk iemand, Param! Niet opgeven door blijven gaan iedereen moet gwnweg weten dat gij een jongen bent die een voorbeeld is voor alle andere mensen die hetzelfde als jou hebben meegemaakt, man! Dit heeft me geraakt ik wist niet dat je zo veel hebt meegemaakt. Respect, ik hoop uit de grond van mijn hart dat je droom uitkomt, dat je hier je dromen mag verderzetten. Elk kind heeft recht om zijn dromen waar te maken. Param ik zou graag tegen heel de wereld willen zeggen wat voor super kerel gij zijt! Kijk, blijf vechten voor je droom waar te maken geloof in jezelf en als de mensen van hogerop een beetje medeleven hebben en en beetje respect hebben voor kinderen die een droom hebben dan moeten ze je gwn hier laten ! het komt goed ik wens je veel sterkte toe! Laat deze kerel gwn zijn droom waarmaken, het leven is al kort genoeg! xxxxsafa

    Like

  15. khalid says:

    respect !

    Like

  16. Pingback: Manmeet Kaur: ‘Als vrouw geboren worden is in Afghanistan een misdaad.’ | Brusselsislove's Blog

  17. Pingback: ‘En Afghanistan, le fait d’être née en tant que femme est déjà un crime’ — Manmeet Kaur | Brusselsislove's Blog

  18. Pingback: ‘En Afghanistan, être née femme est déjà un crime’ — Manmeet Kaur | Brusselsislove's Blog

  19. Selma Q says:

    Respect echt waar Param Kapoor ! Ptn tss ik had niet gedacht dat ik tranen in mijn ogen zou krijgen door dat te lezen .. Ik hoop dat alles in orde komt!

    Like

  20. Pingback: ‘The Paradox of Nonexistence’: interview met regisseur Abbas Shirafkan | Brusselsislove's Blog

  21. dgf says:

    dieje zwette moet terug naar zyn land, long life vlaams belang!

    Like

    • Rideta Bhuiyan? Uw humor is een beetje raar. Kunt u uitleggen wat u precies bedoelt, als grapje?

      Like

    • Gautam says:

      Beste lafaard
      Gefeliciteerd met u marginale reactie.
      Ik durf te wedden dat gij iemand zijt die alleen achter zijn computer een grote mond kan open zetten.
      En een beetje bijles Engels zou geen kwaad doen.
      Groetjes van een zwette die meer heeft bereikt dan u in uw eigen land.

      Like

    • egzon nuraj says:

      dieje zwette zal meer bereike ik zijn leven als gij computerfreak ge moet u diep schamen om zo te reageren hierop ik hoop uit grond van mijn hard da het u kinderen overkomt wat param meegemaakt heeft sukkelaar

      Like

  22. amai (dgf ):wat is uw bedoeling met Zwette?

    Like

  23. AmeethD says:

    @DGF het is wel toevallig dat alle racisten facisten neo nazis die ik ken of gekend heb allemaal laffe honden zijn die alleen via blogs of forums durven te reageren.
    Wijze woorden kunnen jullie vaak niet zeggen of een redelijke discussie durven jullie ook niet aan te gaan aangezien jullie vaak niet op school hebben gezeten of een slechte jeugd hebben gehad, en dan is dat allemaal de schuld van buitenlanders terwijl je zelfs LUI was om te leren of een goede toekomst op te bouwen. i got news for you dude , Racisme is zooooo 1990 !!!! je leeft in stenen tijdperk .

    Advies: Haat brengt haat voort!!!! waarom haten als je je ook gewoon goed van binnen kan voelen en je niet zo druk moet maken om dingen die jouw wijs worden gemaakt door je omgeving!!!

    Like

Leave a Reply

